Conversieoptimalisatie

Conversie optimalisatie

Is een belangrijke trend in het optimaliseren van je e-commerce resultaten. Alleen verkeer genereren is mooi en uiteindelijk wil je graag dat bezoekers converteren naar klanten. Met behulp van conversie optimalisatie kunnen we middels continue optimalisaties op de webshop, A/B testen en middels analyseren van de data van bezoekers hen converteren in klanten.

 

Op deze wijze zijn we in staat om de e-commerce omzet te verhogen en de bezoekers/klanten de juiste producten aan te bieden. Doelstelling een regelmatig terugkerende en tevreden klant.

 

Conversie kan bijvoorbeeld worden geoptimaliseerd door middel van diverse elementen, zoals:

  • Juiste content;
  • Design;
  • Kwaliteit van de bezoekers;
  • Indeling;
  • Gebruiksvriendelijkheid;
  • Klantenservice;
  • Logistiek;
  • Verpakkingen en retouren.
Conversie-optimalisatie

Heb je de wens om nieuwe klanten aan te trekken dan wel het behouden en uitbouwen van de omzet bij bestaande klanten en/of het verhogen van klanttevredenheid dan ben je bij Aperia Online op het juiste adres. Van belang is je te realiseren dat mobiel verkeer een steeds belangrijkere rol gaat vervullen en dat de e-commerce activiteiten hier dan ook in voldoende mate op ingericht dienen te zijn

Conversie optimalisatie in 4 stappen

Stap 1: Analyse

Een goede analyse is essentieel voor conversie-optimalisatie. Dat begint met een goede analyse van de pagina’s op je website: waar liggen er kansen voor conversie-optimalisatie? Verwerk deze kansen in een overzicht en maak een planning met de volgorde hoe je ze gaat optimaliseren. Begin vervolgens met een goede analyse van de pagina of de funnel waar je de meeste of grootste kansen ziet.

Stap 2: hypotheses formuleren

Het verzamelen en bestuderen van data gaat uiteindelijk helpen bij het formuleren van een goed gefundeerde hypothese. Let op: ook zonder data te verzamelen en analyseren kun je een hypothese formuleren. Maar zoals we in de case laten zien, kan data op de juiste manier interpreteren je helpen met het formuleren van een betere hypothese.

Stap 3: Sequential testen of split testen?

Het woord is gevallen: testen. Als je het te optimaliseren doel hebt bepaald, de data hebt geanalyseerd en een hypothese hebt geformuleerd, is de volgende stap om deze hypothese in de praktijk te brengen. En bij conversie-optimalisatie is testen toch de meest gangbare manier om dat te doen. Daarbij heb je meer mogelijkheden dan alleen het bekende A/B-testen.

Stap 4: meten

De laatste stap is het goed meten van de resultaten van de (mogelijke) verbeteringen die je in de praktijk hebt gebracht, en daarmee aan de slag gaan.

  • Verzamel relevante data.
  • Interpreteer deze data.
  • Maak aanpassingen op basis van de resultaten.
  • Stel vervolghypotheses op.

Wil je vrijblijvend advies over hoe wij jou kunnen ondersteunen bij jouw Conversie optimalisatie?

Neem contact met ons op voor een gesprek over de mogelijkheden en kansen die wij voor jouw organisatie zien. We zijn bereikbaar per mail op info@aperiaonline.nl of telefonisch via +31 (0)35 538 538 0.